Välkommen till din förlossningsförberedande profylaxkurs

Confident birth- Föda utan rädsla   Gravidyoga i vattnet  

Uthyrning av Tens för förlossningen     

(Birthing Class in English available, Geburtsvorbereitung auch auf Deutsch: email: info@duochdinbebis.se)

 
 Att bli förälder, att få ett nytt litet barn är något av det mest omvälvande som händer i livet på ett personligt plan. 

 

En kurs för: förstföderska eller omföderska, smärtlindring eller naturlig förlossning...

Kursen Confident birth (Föda utan rädsla) följer ett väl beprövat koncept för en medveten förlossningsförberedelse som används idag med stor succe som perfekt komplement till sjukhusets föreläsningar och rekommenderas varmt av barnmorskor och gravidyogainstruktörer. 

Vi utgår ifrån Confident births/Föda utan rädsla samt Medveten födandes tekniker för förlossningsförberedelse (MBCE).

En trygg och förberedd föderska föder enligt studier snabbare och med färre komplikationer. 
Deltagare som gått en förlossningsförberedande kurs upplever dessutom förlossningen mer positiv jämfört med andra.
I en liten grupp eller enskilt finns det utrymme att förbereda sig mentalt och fysiskt, samt att ta upp frågor och funderingar. 

Medveten andning, avslappning, mental förberedelse, ökad kunskap och rätt stöd gör skillnad. 

Oavsett om du är förstföderska eller omföderska, om du är orolig, haft en jobbig förlossning tidigare eller helt enkelt bara vill vara väl förberedd, så passar kursen dig.  

Effektiva verktyg för en positiv förlossningsupplevelse

Du och din partner får effektiva och konkreta verktyg och information som bygger på fysiologi, vetenskap och den viktiga mentala biten som ni kan använda under hela förlossningen.

Hur kan jag slappna av under värkarbetet? Hur bibehåller jag en lugn andning?  Vilka möjligheter för naturlig smärtlindring finns? 

Vad kan min partner göra? Kan man minska risken för att spricka? Hur skapar jag bästa möjliga förutsättningar för att orka hela vägen och få en mer positiv förlossningsupplevelse?

 

Vi går igenom teoretisk och med övningar:

Mindfulness och födandet

Dyktekniken

Andning : den naturliga och medvetna andningen

Avslappning

Rösten 

Partnerns roll

Visualisering och affirmationer /Tankens kraft

Naturlig smärtlindring 

Förlossningsförlopp

Massage, akupressur 

Gynsamma rörelse och positioner under förlossningen, mm.

 

Bli medveten och motverka stress och rädsla

Hur fungerar kroppen under stress och rädsla och hur påverkas då förlossningen? Hur kan man hantera och bryta detta för att öka chansen för ett positiv förlopp och en positiv förlossningsupplevelse?

Partnerfokus: ni er ett team

En mycket uppskattad del i kursen där det visas hur du som följer med kan bidra som bästa möjliga aktiva stöd under förlossningen. 

Du som partner får en fördjupad teoretisk och praktisk förståelse, utöver det får ni träna hur stöd under förlossningen kan se ut rent konkret. 

Kursens praktiska del innehåller tips och övingar på massage, andningen, avspänning, akupressur mm.

Efter kursen kommer ni känna er tryggare och du vet vad du kan göra för din födande partner under förlossningen, så att ni känner er som ett team.

 

5 anledningar till varför du och din partner ska delta i en profylaxkurs:

1. Förberedelser för det okända eller inför andra gången
Även om ingen kurs eller person kan täcka allt som du kommer att uppleva under din förlossning, så finns det fortfarande viktiga anledningar att ta en profylaxkurs även för den erfarna föräldern.
Profylaxkursen ger dig en stabil grund att stå på och en överblick över förlossningensresan och vad du kan möta under den. När du vet om hur du kan hantera smärta, stressade situationer och oro i förväg samt hur du känner inför medicinsk smärtlindring ger det dig ett försprång om du skulle möta detta under förlossningen. Ingenting eller ingen kan fullt ut förbereda dig för exakt hur din förlossning kommer att bli men du kan få viktig kunskap och information som absolut kan hjälpa dig att vara mer förberedd än om du inte tog någon profylaxkurs.

Även om du har varit med om en förlossning tidigare så kan en profylaxkurs hjälpa dig att jobba mot en förlossning som du drömmer om för detta barn och hjälpa dig att undvika något eller förändra något som du upplevde i din(a) tidigare förlossning(ar).

2. Vet dina valmöjligheter – äg din egen förlossning
Precis som i vardagen kommer du utsättas för en rad av valmöjligheter under din förlossning och tiden precis efter förlossningen. Och vet du inte dina valmöjligheter så har du inga… Ju mer kunskap du har desto mer kan du föra din tala för dig själv och din familj. Genom att utbilda dig själv tillåter du dig att kunna ställa bättre frågor. Om du känner dig osäker är det större risk att du inte ställer några frågor alls men med kunskap kan du känna dig trygg i att våga höja rösten.

3. Inkludera din partner
Forskning har visat att om den gravida kvinnan får kontinuerligt stöd från en utbildad partner under hela förlossning ökar sannolikheten för att hon inte behöver någon medicinsk smärtlindring i någon större utsträckning. Forskningen visar också att komplikationer och större ingrepp såsom kejsarsnitt eller sugklocka minskar drastiskt för de gravida kvinnor som får kontinuerligt stöd från sin utbildade partner. (”Continuous support for women during childbirth”,  Hodnett ED, Gates S, Hofmeyr GJ, Sakala C, Weston J)

Din partner är ditt kontinuerliga stöd men för att vara ett så bra stöd som möjlighet behöver din partner utbilda sig.

4. Kontinuerligt stöd
Som det står ovan har det visat sig att kontinuerligt stöd är oerhört viktigt för att den förlösande kvinnan ska känna sig trygg, i kontroll och behålla lugnet under förlossningen. Men ger inte barnmorskan det kontinuerliga stödet?

Barnmorskan är fantastisk och stöttar er på bästa sätt. Dock blir hon aldrig ett kontinuerligt stöd som din partner eftersom:

  • hon är inte där när förlossningen startar hemma
  • hon är bara korta stunder inne på förlossningsrummet
  • hon känner inte er utan och innan till och kan kanske därmed inte agera efter era önskemål och behov
  • hon kanske följer ett visst protokoll som inte passar er
  • ni kanske får byta barnmorska flera gånger under förlossningen

För att din partner ska kunna stötta dig på allra bästa och effektivaste sättet är det bra med gemensam förbeedelse.

 

Teori varvas med praktiska övningar

Att ha läst något är en sak, men det man har provat innan är lättare att använda och komma ihåg när det väl är dags så att ni känner er förberedda och trygga inför förlossningen. 

 

Bokningar tas emot löpande, skriv gärna en interesseanmälan med BF, så kontaktar jag er med mer information om nästa kursdatum.

Det finns alltid kurdatum som inte står i schemat. 

Hör gärna av er med önskemål om andra tider till info@duochdinbebis.se

 

NYTT:

AQUANATAL: Gravidyoga i vattnet kombinerad med profylaxkurs enligt Föda utan rädsla, fem tillfällen a 1 timme. 

Anpassad till den gravida kroppen, lämpligt efter v. 14 fram tills förlossningen.

För mer info om kursstart och interessanmälan: info@duochdinbebis.se

 

 

Varmt välkommen!

Frågor/interessanmälan

Tens att hyra

Jag vill gärna hyra en ELLEtens till min förlossning. ​

 Mer om kursupplägget hittar du  här 

Kolla gärna runt på hemsidan och läs vad deltagare tyckte om kursen.

Fördjupande information med publikationer och länkar www.duochdinbebis.se/information/

 

 

Olha a perfeição de um parto na vertical. Parir de cócoras, em 4 apoios é naturalmente normal.

Posted by FloreSer on den 14 mars 2015

Bildgalleri: Start

Laddar bokningen..